Inspiracje, Porozmawiajmy

CO ZROBIĆ DLA SIEBIE, ABY POCZUĆ SIĘ LEPIEJ PSYCHICZNIE: SELF-CARE W 11 ODSŁONACH

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej, kiedy za oknem szaro i ponuro? Długie jesienne i zimowe dni nie zawsze sprzyjają uśmiechom. Brak słońca może skutecznie wprawić nas w morowy nastrój. W tym artykule znajdziesz 11 sposobów na self-care. Dzielę się prostymi i sprawdzonymi metodami na poprawienie sobie nastroju.

Ostatnio na Instagramie @napokladziezyciapl rozmawialiśmy o tym co można zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie. Ta rozmowa zainspirowała mnie do spisania wszystkich wniosków i poszerzenia tematu o kolejne aspekty.

Ten artykuł nie będzie zbiorem porad, które zmienią twoje życie. Może ci się nawet wydawać, że podane przeze mnie metody na lepsze psychiczne samopoczucie, są dosyć oczywiste.

Ale czy nie o to właśnie chodzi? Kiedy czujesz się źle, nie w głowie ci przenoszenie gór.

Jeśli chcesz stawiać w ogóle jakiekolwiek kroki, to malutkie. Maluteńkie.

I o właśnie takich krokach self-care jest ten artykuł. Sama korzystam z tych sposobów, kiedy tylko czuję, że zaczyna brakować mi sił, a jednak chciałabym coś zrobić dla siebie.

UWAGA! Rozmawiamy tu o kiepskim humorze czy jesiennej nostalgii. Jeżeli odczuwasz spadek humoru przez dłuższy czas i podejrzewasz, że to coś więcej niż sezonowy smutek- koniecznie poproś o pomoc lekarza specjalistę.

CO ZROBIĆ DLA SIEBIE, ABY POCZUĆ SIĘ LEPIEJ PSYCHICZNIE: SELF-CARE W 11 KROKACH

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)

1. DAJ SOBIE MENTALNEGO GŁASKA

Bycie dla siebie dobrym, to klucz do życia w zgodzie ze sobą. Bądź dla siebie wyrozumiała/y, czuła/y. Nie rób sobie wyrzutów sumienia, że masz gorszy humor, że źle się czujesz psychicznie. Masz do tego prawo. Masz prawo do smutku, absolutnie nie musisz być wesoła/y jak skowronek każdego dnia.

Pomyśl o sobie jak o bliskiej ci osobie. Co robisz jak jest jej/jemu smutno? Pocieszasz, przytulasz, dajesz się wygadać. Zrób to samo dla siebie. Pozwól sobie na te emocje, daj sobie tego mentalnego głaska. Wykaż się zrozumieniem i empatią w stosunku do samej/samego siebie.

2. POSTAW NA CYFROWY DETOKS

To ma być czas dla ciebie. Odetnij się od mediów społecznościowych, od internetu. Self-care to między innymi dbanie o to, aby inni nie psuli ci krwi. Kolejne doniesienia o koronawirusie, odbieraniu praw człowieka- to ważne wiadomości, ale nie sprawią, że poczujesz się lepiej.

Daj sobie chociaż jeden dzień wytchnienia. Niczego nie stracisz, a co zyskasz, to na pewno spokojniejszą głowę. Jeden dzień bez analizowania okrucieństw, które dzieją się na tej ziemi, z pewnością pozwoli ci na poczucie się lepiej psychicznie.

Jak najlepiej przygotować się do cyfrowego detoksu? Poniżej kilka wskazówek:

  • zaplanuj cyfrowy detoks w dzień wolny od pracy (nikt nie będzie się dobijał, że gdzieś jesteś potrzebna/y, czyli wyłączasz telefon bez stresu;)
  • ustal dokładnie ile czasu będzie trwać twój cyfrowy detoks (np. kilka godzin a może cały dzień) i konsekwentnie trzymaj się ustalonych ram czasowych
  • schowaj do szafki wszelkie elektroniczne urządzenia, których używasz do bycia online (niech znikną z twoich oczu i cię nie kuszą)
  • zastanów się co będziesz robić w dniu cyfrowego detoksu, a najlepiej spisz sobie na kartce, czym chcesz się zająć (to ważne, inaczej sięgniesz po telefon/komputer z nudów)
  • uprzedź bliskie ci osoby, że będziesz mieć wyłączony telefon (tak na wszelki wypadek, każdy w końcu ma w swoim kręgu kogoś kto niepotrzebnie będzie się martwił)
  • obserwuj swoje myśli podczas detoksu i spisuj zarówno pozytywy jak i negatywy (to pozwoli ci spojrzeć na swoje samopoczucie z szerszej perspektywy)
  • regularnie powtarzaj cyfrowy detoks (co by się znowu w kozi róg nie zapędzić)
Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)

3. RUSZ ZADEK Z KANAPY

I absolutnie nie chodzi mi tu o szalony aerobik czy inny crossfit. Kiedy masz kiepski nastrój, raczej nie w głowie ci podbijanie świata sportu. Już i tak te złe samopoczucie wiele cię kosztuje.

Dlatego wystarczy chociażby spacer do najbliższego parku. Posłuchaj szumu liści. Pozwól, by twoje uszy wypełniły ptasie trele. Weź kilka głębokich wdechów. Rozejrzyj się wokół i spróbuj znaleźć swój własny mikrozachwyt. Małą rzecz, która cię zachwyci podczas tego spaceru. I sprawi, że poczujesz, że ten świat nie jest aż tak szary jak wskazują chmury na niebie.

Jeżeli jesteś z województwa łódzkiego, polecam ci wybrać się do któregoś z naszych rezerwatów przyrody. W tym artykule znajdziesz kilka dobrych propozycji: ŁÓDZKIE: 7 REZERWATÓW PRZYRODY W KTÓRYCH ODNAJDZIESZ SPOKÓJ I UKOISZ SWOJE NERWY. Zacnymi miejscami na złapanie oddechu są też ARBORETUM SGGW W ROGOWIE, TAJEMNICZY LAS BEŁDOWSKI oraz PARK ROMANTYCZNY ARKADIA.

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)
Kulinarny self-care: frytki z batatów, buraka i marchewki podane z pomidorami i szpinakiem, a do tego aromatyczny hummus

4. ROZPIEŚĆ SWOJE KUBKI SMAKOWE

Zrób sobie coś dobrego i odżywczego do jedzenia. Może to być sałatka, albo po prostu kanapki z dużą ilością warzyw. Pokaż sobie, że zasługujesz na to, aby jeść same zdrowe i pyszne rzeczy. Warzywa i owoce nie tylko dostarczą ci witamin czy doznań kulinarnych, ale też umilą czas samym swoim wyglądem. Nie bez kozery są kolorowe:)

Zasługujesz na to, aby karmić się tym, co najlepsze, szczególnie kiedy czujesz się gorzej. Czekolada czy chipsy są fajne, ale ich wpływ na twoje samopoczucie będzie krótkotrwały. Co więcej, może zaowocować nieprzyjemnymi skutkami zdrowotnymi.

A przecież, już to ustaliliśmy, zasługujesz na to, co najlepsze. Zasługujesz na warzywa i owoce, które odżywią twoje ciało jak nic innego.

Nie wiesz, co dobrego zrobić sobie do jedzenia? Polecam ci serdecznie przepisy Ireny, która prowadzi kanał na youtube Healthy Omnomnom. Nie raz już gotowałam z jej przepisów i moje kubki smakowe zdecydowanie były zadowolone.

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)

5. WRÓĆ DO KORZENI I OTWÓRZ SWÓJ DZIENNIK

Każde z nas prowadziło kiedyś dziennik czy pamiętnik. Jednak wraz z coraz większym dostępem do technologii, większość porzuciła pisanie na rzecz komputerowej klawiatury. Spróbuj wrócić do korzeni. Usiądź nad kartką z długopisem w ręku i napisz coś. Cokolwiek. To może być opis tego jak się teraz czujesz, jak chcesz się czuć, a może za co chcesz podziękować.

Pisz, co tylko przyjdzie ci do głowy. Pozwól sobie wyrzucić na kartkę papieru wszystkie te myśli, które kłębią ci się w głowie. Taka 10 minutowa pisanina może skutecznie sprawić, że poczujesz się lepiej psychicznie. Niezależnie czy będziesz pisać rzeczy pozytywne czy negatywne. Najważniejsze, żeby dać emocjom ujście.

Poniżej, dla śmiechu, podlinkowuję ci “pamiętniki” z podróży, które ukazały się Na Pokładzie Życia:

6. ZATOP SIĘ W DŹWIĘKACH CHILLOUTU

Kiedy nie czujesz się dobrze psychicznie, dobrym sposobem na wyciszenie może być słuchanie muzyki. Ale nie jakieś rąbanki, bo której twój mózg nie wie jak się nazywasz. Usiądź sobie wygodnie w fotelu czy gdzie tylko lubisz i włącz chillout. Te delikatne dźwięki i kojące głosy pozwolą ci zrelaksować się i poczuć się lepiej.

Jakiej muzyki konkretnie słuchać? Poniżej propozycje moich chilloutowych składanek:

7. OGARNIJ CHAOS WOKÓŁ

Zdaję sobie sprawę, że pewnie nie to chcesz przeczytać. Jednak bardak wokół przekłada się na bardak w głowie. Bałagan ma istotny wpływ na twoje samopoczucie i może przyczynić się do pogorszenia humoru. Ale! Nikt nie mówi, że czując się źle, masz robić porządki niczym na Boże Narodzenie.

Po prostu ogarnij chaos wokół siebie. Doprowadź do momentu w którym będziesz się czuć we własnej przestrzeni dobrze. Niech bibeloty zawędrują na miejsce, skarpetki z podłogi do kosza na bieliznę. Chodzi o to byś miał/a poczucie, że panujesz nad sytuacją, masz kontrolę nad tym czym się otaczasz. Dzięki temu udowodnisz sobie, że masz realny wpływ na swoje samopoczucie i jesteś w stanie swoimi działaniami sprawić, że poczujesz się lepiej psychicznie.

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)

8. ZRÓB COŚ CO ZAWSZE ODKŁADASZ NA PÓŹNIEJ

Czy jest coś, co uwielbiasz robić, ale odsuwasz to w czasie, bo są rzeczy ważne i ważniejsze? To jest właśnie ten moment, żeby pozwolić sobie na przyjemność, na robienie tego, co sprawia ci radochę. Przeczytaj ciekawą książkę, obejrzyj podróżniczy film, narysuj coś, potańcz. Możliwości jest mnóstwo.

Celem jest pokazanie sobie, że zasługujesz na to, aby robić rzeczy, które sprawiają, że jesteś szczęśliwa/y. Bo zasługujesz na to, wiesz o tym prawda?:)

Propozycje ciekawych lektur znajdziesz tutaj: 35 CIEKAWYCH KSIĄŻEK DO CZYTANIA DLA DOROSŁYCH

Propozycje podróżniczych filmów znajdziesz tutaj: 34 FILMY Z PODRÓŻAMI W TLE NA NETFLIX I NIE TYLKO: PIĘKNE WIDOKI I RÓŻNE KULTURY

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)
Wspomnienie spełnionego podróżniczego marzenia: Roadtrip po Cyprze Południowym

9. ZAPLANUJ WYMARZONĄ PODRÓŻ

Prawdopodobnie to jest jedna z tych rzeczy, która zawsze jest na ostatnim miejscu jeśli chodzi o priorytety. A absolutnie nie powinna! Planowanie to jeden z kroków, który pozwoli ci na spełnienie twojego podróżniczego marzenia.

Dlaczego by nie zacząć przygotowań już teraz? Im więcej dowiesz się przed wyjazdem, tym lepiej, a oglądanie inspirujących zdjęć podbuduje cię na duchu. Weź do ręki kartkę i długopis i zacznij pisać. Gdzie pragniesz wyjechać? Co chcesz tam zobaczyć? Jakie potrawy cię interesują? A może chcesz się zapisać na jakieś warsztaty na miejscu?

Poszperaj w internecie. Zrób porządny research. Niech to będzie czas dla ciebie i twojego podróżniczego marzenia. Możesz nawet zaszaleć i zrobić mapę marzeń. Albo stworzyć własną tablicę na Pintereście. Ogranicza cię tylko własna wyobraźnia:)

Poniżej kilka przykładów podróży, które mogą się dla ciebie okazać godne miana “wymarzonej”:

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)
Z archiwum podróżniczych przygód: wizyta w Dolinie Muminków (Finlandia)

10. SIĘGNIJ PO ALBUMY ZE ZDJĘCIAMI… TUDZIEŻ ARCHIWA

To co jest przytłaczające kiedy ma się kiepski humor, to fakt, że nie zawsze widzisz światełko w tunelu. Świat jest szary i tak też się czujesz- szaro i smutno. Albumy ze zdjęciami tudzież komputerowe archiwa pozwolą ci przypomnieć, że ten świat może być piękny, że czeka cię jeszcze wiele dobrych i ciepłych momentów.

Przypomnij sobie swoje podróżnicze przygody. Te najlepsze momenty. Przewertuj album i spróbuj przywołać w serduchu te uczucia, które towarzyszyły ci podczas pięknych chwil. Zobacz jak wiele dobrych rzeczy cię spotkało, ilu ciekawych ludzi spotkałaś/eś na swej drodze.

Uświadomienie sobie, że drugie tyle czeka cię w przyszłości sprawi, że poczujesz się lepiej psychicznie. Może i teraz jest do niczego, ale jutro, pojutrze, kto wie, może czeka cię przygoda życia. Albo po prostu miła pogawędka z bliską osobą. Śmiech. Uścisk. Te momenty wciąż są przed tobą.

Ciekawe książki do czytania dla dorosłych
Jedna z moich ulubionych książek z zakresu rozwoju osobistego: “Skończy z tym sh*tem!” Gary John Bishop

11. ZAINWESTUJ W ROZWÓJ OSOBISTY

To już raczej gruby kaliber jeśli chodzi o to, co możesz zrobić dla siebie by poczuć się lepiej psychicznie, ale zdecydowanie działa. Dlaczego? Inwestując w rozwój osobisty pokazujesz sobie, że na to zasługujesz, że jesteś tego wart/a. Jest wiele sposobów na zadbanie o tę sferę życia: możesz kupić książkę, zapisać się na kurs czy wziąć udział w warsztatach. Forma nie ma tutaj znaczenia.

Ważne, abyś pokazał/a sobie, że stanie w miejscu, to nie twoja bajka, że chcesz być najlepsza w tym, co robisz czy co cię interesuje. Wszelkie materiały, które przyczyniają się do rozwoju osobistego mają też inną zaletę- zazwyczaj dają motywację do działania same w sobie. Pokazują, że poprzez konsekwentne działania można osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Poza tym, są utrzymane w “bojowym” tonie i dają poczucie sprawczości.

Przykładowe inspirujące książki, które miałam przyjemność przeczytać i polecam:

CO ZROBIĆ DLA SIEBIE, ABY POCZUĆ SIĘ LEPIEJ PSYCHICZNIE: PODSUMOWANIE

Co zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej psychicznie (self-care)

Aby poczuć się lepiej psychicznie, najlepiej postawić na malutkie kroczki. W końcu mając kiepski humor, nie masz ochoty na przenoszenie gór. Postaw więc na drobne aktywności, które sprawią, że się uśmiechniesz. Może to być krótki spacer, słuchanie chillout’u czy zatopienie się w podróżniczych marzeniach.

Przede wszystkim jednak, pozwól sobie na bycie nie w sosie. Masz do tego pełne prawo. Nikt tobie nie każe być superwoman/superman każdego dnia. Pozwól sobie odczuwać smutek. Wykaż w stosunku do siebie empatię. Zasługujesz na to. Zasługujesz na bycie dobrą/dobrym dla siebie.

Jeżeli chcesz zachować sobie ten artykuł na później, śmiało zapisz go na swojej tablicy na Pintereście.

Trzymaj się ciepło,
Irmina

WYRUSZ W PODRÓŻ:


ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
NA POKŁADZIE ŻYCIA

Otrzymuj solidną dawkę podróżniczej wiedzy i inspiracji, powiadomienia o najnowszych artykułach, wgląd w kulisy pracy blogerki podróżniczej. Zero spamu, same konkrety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *